Svar: Væskebehov pige næsten 7 mdr.

16. juli 2020

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Carina

Tak for dit brev og fine beskrivelse af din datter og spørgsmål omkring hendes behov for væske - og mad :)

Det lyder som den rette beslutning for jer at give flaske. Din datter trives rigtig fint med flasken og det fungerer godt for jer begge. Det er rigtig dejligt. Samtidig ved du jo præcist, hvor meget væske hun indtager, og det er også med til at give lidt ro :)

I takt med at hendes indtag af skemåltider øges og hun til sine måltider bliver bedre til at drikke vand af kop, så vil antallet af flasker naturligt blive nedsat. Det betyder, at de fleste børn i 6 måneders alderen vil trives med 6 flasker i døgnet, men i 7 måneders alderen skrues ned til 4 flasker - og i stedet tilbydes hun så lidt større mellemmåltider.

Jeg vil derfor sende dig to dagsplaner - en for 6 måneder og en for 7 måneder, så du kan se, hvordan rytmen skrues sammen nu og fremadrettet. Så du sikrer hende både skemad og væske nok :) Dagsplanerne er lavet ud fra dine angivne tider.

En plan for 6 måneder:

Tidlig morgen 04/05: Flaske og sover videre

Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop

Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop.

Tilbydes en lille flaske og puttes til formiddagslur ca 9.30

Frokost 11.30: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk, suppleres med brødskorper, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur - måske kl 13-13.30 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er.

Eftermiddag 15.30-16: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop. Tilbydes også ofte stadig en lille flaske eftermiddag...

Powernapper evt. eller den begynder at blive sprunget over.

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med brødskorper, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca 19.30

Sen aften 23-24: Drømmeflaske og begynder herefter at kunne sove uden mælk til næste morgen tidlig. Det vil sige ca 5 timer uden mælk...

Og en plan for et barn på 7 måneder, vil så se således ud:

Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre

Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop

Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur - og skal IKKE have flaske først. Mellemmåltidet erstatter flasken her.

Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med brødskorper, agurk, kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen (rester fra aftensmaden) eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur - tidspunktet afhænger af, hvor lang formiddagsluren er.

Eftermiddag 15.30-16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden, og vand af kop.

Flaske eftermiddag springes over, mellemmåltidet erstatter flasken her og mange børn vil i denne alder også begynde at springe powernappen over her. Det afhænger dog af, hvor tidligt de sover dagen igennem.

Aften 18: Udgangspunktet er nu mere og mere jeres mad, kød, ...

Annonce

... fisk, kartofler, grøntsager, ris.. mad med mere og mere bid og struktur. Der skal stadig være mos, som gives på ske, men der skal også være mad i hånden, som hun selv sidder og gumler på. Det kan være kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd eller lignende. Vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca. 19.30-20. Tidspunktet afhænger af, hvornår hun er stået op af sin middagslur og hvorvidt hun har sovet 2 eller 3 lure dagligt.

Sen aften 23-24: Drømmeflaske og begynder herefter at kunne sove uden mælk til næste morgen tidlig. Det vil sige 5-6 timer uden mælk... f.eks. fra 23.30 til 05...

Som du kan se, så skal du altså nu igang med skemad flere gange dagligt, fortsat give vand af kop (tudkop er fint) og supplere med mad i hånden. Rytmen er lavet sådan, at hun får skemad, når hun vågner - og flaske før hun skal sove. Og når hun bliver 7 måneder, så skal mellemmåltiderne formiddag og eftermiddag erstatte flaskerne her, så hun får 4 flasker i døgnet. Hun vil ofte drikke mellem 150-200 ml mme af hver flaske. Ofte er flaskerne aften og sen aften størst.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Hendes udregnede væskebehov er 110 ml pr. kg, så hvis hun vejer 8 kg, så er hendes væskebehov 880 ml. Det vil ofte være dækket fint via de 4 flasker og derudover via vand af kop. Der vil naturligt også indgå mælk i hendes grød og mos. Og i forhold til væskebehov, så skal du naturligvis også altid se på hendes bleer. Det er vigtigt, at hun stadig har tunge tissebleer og at hendes urin er klar og ikke gul og koncentreret :) Hvis du synes, at hun virker itl at mangle væske, så skal hun naturligt tilbydes mere vand af kop, også som tørstslukker imellem måltiderne, ligesom hun også gerne må få tilbudt en ekstra flaske. Hvis det er varmt, så kan hendes væskebehov naturligt være højere :)

Hendes mad er også fordelt sådan, at hun får grød to gange dagligt - morgen og eftermiddag - og grøntsagsmos to gange dagligt - frokost og aften. Det er godt at variere mellem både grød og grøntsager, og i sin grøntsagsmos skal hun også tilbydes kød og fisk. Jeg anbefaler, at I giver hende grøntsager om aftenen i stedet for grød, så hun naturligt får mad, der tager udgangspunkt i jeres mad og på den måde naturligt lærer at spise familiemad, så I spiser sammen :)

Mængden af skemad er forskelligt fra barn til barn. Nogle børn spiser små portioner dvs ¾-1 dl. af gangen suppleret med mad i hånden, andre børn spiser let portioner af 2 dl. Det er vigtigt, at du finder balancen mellem skemad og mælk. Det betyder, at det er bedre, at hun spiser f.eks. 1 dl. mos til frokost og så efterfølgende tager imod sin flaske før middagsluren, end at hun spiser 2 dl. mos og afviser flasken eller ikke drikker nok.

Det vil ofte også være sådan, at der går lidt tid imellem at hun tilbydes skemad og flaske, så hun har mulighed for at fordøje begge dele, og har plads til begge dele i maven:)

Jeg håber, at ovenstående hjælper dig videre, og jeg vil også anbefale dig meget at læse min bog "Helens bog om børn og mad". Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave (3. udgave, 2. oplag, 2019).

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for alle dine råd og gode svar. Det er altid en utroligt stor hjælp at skrive til dig :-)

Tusind tak fra Camilla - mor til to.